بررسی واردات اتوکلاو دندانپزشکی در ایران

بررسی واردات اتوکلاو دندانپزشکی در ایران

بررسی واردات اتوکلاو دندانپزشکی در ایران

بررسی واردات اتوکلاو دندانپزشکی در ایران

بررسی واردات اتوکلاو دندانپزشکی در ایران

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

اتوکلاو دندانپزشکی و اهمیت استفاده ان در مطب   

اتوکلاو دستگاهی است که هم در صنعت و هم در زمینه پزشکی و دندانپزشکی کاربرد دارد. این دستگاه از نظر ظاهری با توجه به کاربردشان با هم متفاوت هستند. اتوکلاو دندانپزشکی  از نوع دسکتابی می باشد و ظاهری شبیه به ماکروویو دارد مخزن داخل ان استوانه ای شکل است . در موارد صنعتی این دستگاه سایزها بزرگتر است و برای استریل قطعات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

اتوکلاو به صورت خودکار بعد از قرار دادن تجهیزات در ان قفل می شود و تا زمانی که کار استریل به پایان نرسیده به هیچ عنوان قابل از کردن نمی باشد بعد از اتمام کار دستگاه به طور خودکار باز می شود و دندانپزشک و یا دستیارش به راحتی می توانند تجهیزات استریل شده را به طور کامل بردارند و هر زمان که نیاز داشتند از انها استفاده کنند.

تمام برند های اتوکلاو دندانپزشکی  که در بازار تجهیزات دندانپزشکی در حال حاضر موجود است دارای استانداردها و تائیدیه های جهانی است و این فرضیه منفجر شدن دستگاه که زمانی بین دندانپزشکان شایع بود به طور کامل از بین می رود و باید این اطمینان را داشته باشید که این اتفاق برای هیچ یک از برندهای موجود در بازار اتفاق نخواهد افتاد. اتوکلاوهای ایرانی نیز استانداردهای جهانی را پاس کرده اند و از این نظر بسیار مطمئن هستند.

در گذشته با نبود تکنولوژی و تجهیزات استریل  دندانپزشکان و پزشکان با مشکلات عدیده ای روبرو بودند و اغلب بیماران به دلیل عفونت دچار مشکلات جدی می شدند زیرا استریل تجهیزات با روش های قدیمی تجهیزات را به طور کامل ضدعفونی نمی کرد و استفاده مجد داز انها برای بیمار دیگر مشکلات عدیده ای را برای بیمار به وجود می اورد.ولی با وجود اتوکلاو این مشکلات به طور کامل برطرف شد .

اتوکلاو دندانپزشکی  در ابتدای شروع به کار هوایی را که در داخل دستگاه است را به وسیله پمپ خلا خالی می کند و از طریق راه های مخصوص بخار را وارد دستگاه می کند.این بخار کمک می کند تا میکروب ها و ویروس ها را در دمای بالا از بین بروند و در واقع اتوکلاو مانند یک زودپز عمل میکند.در زمان مشخص دستگاه کار استریل را انجام میدهد و بعد از به پایان رسیدن این زمان میزان فشار کاهش می یابد تا جایی که به صفر رسیده و درب دستگاه قابل باز کردن می شود و میتوانید انها را از دستگاه خارج نماییید.

بعد از هر بار انجام اتوکلاو دستگاه گزارشی کامل از مراحل کار تهیه می نماید و دندانپزشک باید حتما این گزارش را مطالعه نماید تا از صحت انجام کار اطمینان حاصل نماید. این گزارش ها اهمیت زیادی دارند و نباید نادیده گرفته شوند.اگر مشکلی برای دستگاه به وجود بیاید توسط این گزارش ها می توان از انها اطلاع پیدا کرد و در اسرع وقت مشکل را برطرف نمود. اتوکلاو باید به صورت سالیانه چک شود و ایکار باید توسط تکنسین های متخصص در این زمینه انجام شود تا عملکردی درست را ارائه دهد.

اتوکلاو دندانپزشکی  عمل استریل تجهیزات دندانپزشکی را در 9  مرحله انجام می دهد که به صورت جداگانه در مقاله قبلی هریک از این مراحل را توضیح دادیم. این دستگاه کالاس های متنوعی دارد و هریک برای کار خاصی طراحی شده اند و مدلی که برای دندانپزشکی ها مورد استفاده قرار می گیرد اتوکلاو کلاس B میباشد که بسیار کارامد و مهم در این زمینه است.

 

  • اتوکلاو دندانپزشکی اتوکلاو دندانپزشکی
  • ۰
  • ۰

اتوکلاو دندانپزشکی  و ویژگی های مهم وکاربردی این دستگاه درزمینه دندانپزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی  دستگاهی است که همه دندانپزشکان در مطب خود از ان استفاده می کنند. اتوکلاو در لغت به معنای دستگاه خود قفل شونده است .این دستگاه میکروب های معمولی و اسپورها را به طور کامل نابود می کند و زمانی که برای استریل تجهیزات فلزی و پارچه ای لازم است با یکدیگر متفاوت است و باید خاطر نشان کرد که فقط تعدادی از تجهیزات پزشکی را می توان در داخل این دستگاه قرار داد زیرا اغلب تجهیزات به دما و فشار بالا بسیار حساس هستند.

اتوکلاو دارای مخزن استوانه ای است که در ابتدای شروع کار دستگاه پمپ خلاء هوایی را که در داخل دستگاه است را خالی می کند و سپسبخار از قسمت های مربوطه وارد دستگاه می شود. استریل کردن تجهیزاتی که بر روی انها حفره و منفذ باشد وتجهیزات بسته بندی شده ای که هوا در داخل انها محبوس شده است  بسیار سخت هستند فلذا توسط دستگاه های مکش هوا تخلیه صورت می گیرد و هرچقدر زمان مکش بیشتر باشد جایگزین شدن بخار موثرتر خواهد بود. دستگاه ها به صورت خودکار تخلیه هوا و وارد کردن فشار را در چند مرحله انجام می دهند.

در مطب دندانپزشک اغلب تجهیزات توسط  اتوکلاو دندانپزشکی  استریل می شوند البته دسته ای از تجهیزات نیز قابل اتوکلاو کردن توسط این دستگاه نیستند به طور مثال تجهیزاتی که قابل اشتعال هستند و مقاومتی در برابر فشارو بخار ندارند را نمی توان در داخل این دستگاه قرار داد والبته اغلب این ابزارها یکبار مصرف هستند و دندانپزشک با هر بار استفاده انها را دورمی اندازد و برای بیمار بعدی ابزار نویی را استفاده می کند.

اتوکلاوها در وزن های 20 تا 60 کیلوگرم می باشند.نوع رومیزی ان اغلب در مطب های دندانپزشکی استفاده میشود ودر لیتراژهای مختلف در بازار تجهیزات دندانپزشکی به فروش می رسند. کارخانه سازنده میزان فشار ودمای دستگاه را  تنظیم می کنند ودر دمای121 درجه و فشار2/1 تجهیزات باید حداقل به مدت زمان 15 دقیقه در داخل دستگاه قرار داده شوند و هرچقدر این میزان فشار و دما بالاتر برود مدت زمان کاهش چشمگیری پیدا می کند.

الته در اتوکلاو دندانپزشکی  دستگاه به طور خودکار قفل می شود ودر مدت زمان لازم برای استریل تجهیزات شروع به کار می کند و در این زمان به هیچ عنوان نمی توان درب انرا باز نمود و بعد از به پایان رسیدن کار دستگاه به طور خودکار قفل باز می شود و دندانپزشک می تواند تجهیزات استریل شده را از داخل دستگاه بردارد و مورد استفاده قرارا دهد و این اطمینان را داشته باشد که هیچ اثری از میکروب و ویروس بر روی این تجهیزات وجود ندارد.

اتوکلاوها در کلاس های مختلفی در بازار وجود دارند و هر کلاس این دستگاه برای استریل کردن تجهیزات خاصی مورد استفاده قرار می گیرد که در این مقاله مجال گفتن ان نیست ولی فقط اینرا خاطر نشان می کنم که در مطب های دندانپزشکی از اتوکلاو کلاس B ستفاده می شود. این دل از اتوکلاو قابلیت استریل کردن وسایل پوشش دار و بدون پوشش جامد را دارا می باشد . در این مدل پمپ هی وکیوم بسیار قدرتمند هستند و قابلیت ایجاد خلا تا 0.9- با را دارا می باشند.

اتوکلاو دندانپزشکی   در چند مرحله کار استریل کردن را انجام می دهد:

  1. ابگیری 2- پیش خلاء 3- افزایش دما 4-ستریل 5-تخلیه 6- پس خلاء 7- خشک شدن 8-یکسان سازی 9-پایان کار

در کل مراحل استریل کردن در 9 مرحله انجلم میشود. اطمینان از درست کار کردن اتوکلاو امری مهم و ضروی است بنابراین اغلب اتوکلاوها دارای میکروپروسور هستند که با دقت دماو فشار را پایش می کند و اگر عیب و مشکلی وجود داشته باشد انرا برطرف مینماید. این امکان به قدری مهم و کاربردی است که تقریبا بر روی بسیاری از اتوکلاوها در کلاس ها ی مختلف از ان استفاده می شود.

 

  • اتوکلاو دندانپزشکی اتوکلاو دندانپزشکی
  • ۰
  • ۰

 

اتوکلاو دندانپزشکی  و نقش مهم ان در افزایش سطح بهداشت در این حوزه

در زمینه پزشکی و دندانپزشکی تجهیزات استرلیزاسیون از اهمیت بالایی برخودارند به گونه ای که نبود این تجهیزات مشکلات زیادی را در این صنعت به وجود می اورد. اتوکلاو دندانپزشکی  از جمله تجهیزات مهم برای استریل کردن تجهیزات دندانپزشکی است.هر دندانپزشکی برای راه اندازی مطب خود اولین و مهم ترین چیزی را که باید تهیه نماید اتوکلاو است. این دستگاه با دقت بالایی در شرایط مطلوب تجهیزات را استریل می کند و احتمال وجود هر گونه الودگی را از روی این تجهیزات از بین می برد.

در هر مطب و حتی بیمارستان بعد از اتمام کار درمانی بر روی بیمار تمامی تجهیزات برای استریل شدن به این دستگاه انتقال داده می شوند و تنها این دستگاه ها در سایزهای مختلف وجود دارند و در بیمارستان ها این دستگاه دربزرگترین سایز است ان هم به دلیل وجود تجهیزات بیشتر برای ستریل است. در قسمت لباسشویی بیمارستان نیز نوعی از اتوکلاو وجود دارد که مخصوص شستشویی لباس های بیمارستانی می باشد که این لباس ها توسط این دستگاه به طور کامل ضدعفونی می شود.

اتوکلاو دندانپزشکی  نیز در لیتراژهای مختلف برای استریل تجهیزات مصرف شده برای بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. وجود این وسیله در مطب نوعی ضرورت است تا مانع از ایجاد و شیوع بیماری های عفونی شود. استریل تجهیزات با این دستگاه این اطمینان خاطر را برای دندانپزشک و بیمار ایجاد می کند که هر وسیله ای که استریل شده و مورد استفاده قرار می گیرد خطر انتقال هیچ گونه بیماری عفونی را ندارد و عاری از هرویروس و میکروب است.

اتوکلاو در نهایت ابزارها و اینسترومنتها را وکیوم می کند. در واقع وکیوم کردن ان ورود هر گونه میکروب را بعداز استریل کردن ناممکن می سازد. با توجه بهشرایط به وجود امده توسط بیماری کرونا اهمیت وجود این وسیله در مطب ها و بیمارستانها بیشتر احساس می شود. نحوه کار این دستگاه به قدری حساس و دقیق است که دندانپزشک باید دائما گزارش هایی را که توسط این دستگاه ارائه می شود را مورد بررسی قرار دهد تا مشکلی در انجام مراحل استریل وجود نداشته باشد.

در واقع گزارش هایی که توسط اتوکلاو دندانپزشکی  ارائه می شود در رابطه با مراحل استریل تجهیزات است. که این گزارش نشان میدهد که دستگاه همه مراحل را کامل انجام داده است و اگر مشکلی در مراحل استریل وجود داشته باشد در این گزارش ثبت می شود و دندانپزشک با مطالعه ان می تواند پی به این مشکل ببرد و در صدد رفع ان براید.پس مطالعه گزارش بعد از دوره اتوکلاو از اهمیت بالایی برخوردار است .

علاوه بر مطالعه گزارش های روزانه و دوره ای دستگاه باید به طور سالیانه توسط متخصصین مربوطه سرویس شود تا انها در صورت وجود مشکل انرا برطرف نمایند پس به دندانپزشکان توصیه می شود تا در سال یکبار این سرویس را انجام دهند تا اطمینان خاطر بیشتری نسبت به عملکرد صحیح دستگاه خود پیدا کنند. برای انجام این کار نیز بهتر است متخصصن خبره در این زمینه استفاده نمایید تا این کار رابدون هیچ گونه عیب و نقصی برای شما انجام دهند.

با عرضه اتوکلاو دندانپزشکی  به بازار تجهیزات سطح بهداشت در این حوزه به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد.و وجود این ابزار در مطب ها و بیمارستانها مانع ازشیوع بیماری های عفونی می شود . درواقع وجود چنین تجهیزاتی ترس از مراجعه به دندانپزشکی را کاهش می دهد در گذشته اغلب افراد از ترس دچار شدن به بیماری های عفونی لاعلاج تا حدممکن به دندانپزشکی ها مراجعه نمی کردند ولی امروزه با وجود تجهیزات استریل این ترس کامل از بین رفته و اثری از ان وجود ندارد.

 

 

  • اتوکلاو دندانپزشکی اتوکلاو دندانپزشکی