بررسی واردات اتوکلاو دندانپزشکی در ایران

بررسی واردات اتوکلاو دندانپزشکی در ایران

بررسی واردات اتوکلاو دندانپزشکی در ایران

بررسی واردات اتوکلاو دندانپزشکی در ایران

بررسی واردات اتوکلاو دندانپزشکی در ایران

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

اتوکلاو و موارد مختلف استفاده ان در صنعت پزشکی ودندانپزشکی

در این مقاله قصد داریم به کاربرد اتوکلاو در بخش های مختلف بپردازیم وببینیم که در چه مواردی این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.  اتوکلاو دندانپزشکی   یکی از کاربردهای مهم این دستگاه است برای استریل تجهیزات مورد استفاده در مطب و  بعد از ان استریلیزاسیون محیط های کشت و محلولها توسط این دستگاه انجام می شود و در نهایت استریل مواد خشک و بسته بندی شده است که با نوع خاصی از اتوکلاوها این کار صورت می گیرد

برای استریل تجهیزات ازمایشگاهی انها را در داخل اتوکلاو قرار می دهید و بهتر است تا 3/2 فضای اتوکلاو را بیشتر پر نکنید و تجهیزات را نباید بر روی هم قرار داد و حداقل باید 5 سانتی متر بین هر ابزار فاصله باشد این فاصله باعث می شود تا بخار هوا به خوبی از بین تجهیزات عبور کند و انجام عمل استریلیزاسیون به خوبی صورت پذیرد

برای استریل تجهیزات دندانپزشکی توسط   اتوکلاو دندانپزشکی   هم باید ابزارها را با فاصله در داخل دستگاه قرار داد و مدت زمان لازم را تعیین کرد تا عمل استریل تجهیزات اغاز شود. دستگاه مدت زمان لازم برای استریل را مشخص می کند و تا قبل از تمام شدن دندانپزشک نمی تواند دستگاه را باز کند. پس از پایان کار استریل قفل دستگاه به طور خودکار باز می شود و دندانپزشک تجهیزات وکیوک شده را با خیال راحت از داخل اتوکلاو بر می دارد و وکیوم کردن تجهیزات برای این است تا دندانپزشک اگر نیازی به استفاده از ان وسیله نداشته باشد انرا کنار بگذارد و با خیال راحت هر زمان نیاز داشت استفاده کند بدون اینکه نگران این باشد که ابزار در این مدت الوده شده باشد.

مورد استفاده دیگر اتوکلاو که بسیار هم مهم است استریل زباله های بیمارستانی است که در ابتدا در داخل این دستگاه استریل می شوند تا در زمان دور انداختن خطری برای انسان و محیط زیست نداشته باشند. از اینرو زباله ها را در داخل کیسه های مخصوص قرار می دهند و درب کیسه ها را کمی شل می بندند تا بخار به خوبی به داخل ان نفوذ نماید و یا اینکه در داخل کیسه اب می ریزند و توصیه بر این است تا کل فضای کیسه پر نشود و ظرفیتی حدود 4/3 ان را پر کنید سپس کیسه ها در داخل اتوکلاو قرار داده می شوند و عمل استریل زباله ها در زمانی حدود 30 تا 60 دقیقه در دمای 121 درجه انجام میشود و بعد از این کار به راحتی می توان انها را مانند سایر زباله های معمولی دور انداخت.

اتوکلاوها  از نظر ظاهری به دو شکل هستند یک مدل درب از بالست که از نظر ظاهری شبیه به زودپز است و دیگری درب از جلوست مانند ماکروویو . اتوکلاو دندانپزشکی   درب از جلو دارد و داخل ان محفظه ای استوانه ای قرار دارد و به صورت رومیزی طراحی شده است .علاوه از تفاوت ظاهری اتوکلاوها مدل های مختلفی هم دارند و در کلاس های N و S و B به بازار عرضه می شوند. مدلی که در مطب های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد از نوع کلاس B است که بالاترین میزان استریل را دارد.

نگهداری از اتوکلاو از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث می شود تا دستگاه عملکرد مناسبی داشته باشد .از جمله موارد نگهدای در زیر به چند مورد اشاره می کنیم:

  1. سینی کف دستگاه را باید از ان خارج کرده و شستشو دهید
  2. طبقات و سینی ها رابا اب و صابون تمییز کنید
  3. سطح اب اتوکلاو باید چک شود تا به میزان استاندارد باشد
  4. دما و حرارت دستگاه را از روی نمایشگر چک کنید

این کارها را باید به صورت روزانه انجام دهید تا دستگاه شما عملکرد بهتری را ازخود ارئه دهد.

 

در مطب ها  اتوکلاو دندانپزشکی   باید به صورت هفتگی دندانپزشک و یا دستیارش محل عبور اب را چک کنند تا چیزی سد راه انها نشده باشدو سوپاپ اطمینان بررسی شود.در نهایت به طور سالیانه نیز دستگه باید توسط شرکت سرویس شود تا اگر مشکلی وجود دارد به طور تخصصی از بین برود و دستگاه با بهترین عملکرد کار خود را انجام دهد.

  • اتوکلاو دندانپزشکی اتوکلاو دندانپزشکی
  • ۰
  • ۰

 

اتوکلاو دندانپزشکی واصول استفاده و نگهداری از آن

در این مقاله قصد داریم در رابطه با اصول استفاده از  اتوکلاو دندانپزشکی   صحبت کنیم.زمانی که تجهسزات مورد نظر در داخل دستگاه قرار داده می شوند و درب دستگاه بسته می شود مراحل کار استریلیزاسیون شروع می شود. دما شروع به بالا رفتن می کند و این افزایش دما باعث انتقال گرما در داخل محفظه می شود این دما تا میزان مشخصی بالا می رود و بعد با این فشار و دما ی بالا مراحل استریل کردن شروع می شود.

تا جایی که تجهیزات به طور کامل استریل نشده باشند دما در همین میزان باقی می ماند و بعد از اتمام کار دما شروع به کاهش می کند و تا زمانی که این دما به کمترین میزان ممکن نرسیده باشد شما نمی توانید درب دستگاه را باز کنید زیرا اتوکلاو داری قفل اتوماتیک است و در زمان مشخص درب ان باز می شود. در این میان تمامی مراحل توسط چاپگر مستند شده و در اختیار دندانپزشک قرار می کیرد تا ازنحوه صحیح استریل کردن اطلاع پیدا کند.

مدل های جدید  اتوکلاو دندانپزشکی  مجهز به  Water Clean هستند که از اینرو نیاز به استفاده از اب مقطر در انها از بین می رود. اتوکلاو در بیمارستان ها نیز نقش بسیارکاربردی وموثری دارد به گونه ای که حتی لباس های پزشکی را نیز با مدل دیگری از این دستگاه استریل می کنند. نوع اتوکلاوی که برای استریل تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد با مدلی که با ان الیاف را استریل می کنند کاملا متفاوت است که توضیح در رابطه با نحوه کار ان در این مقاله نمی گنجد.

درزمان استفاده از اتوکلاو باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان تجهیزاتی که در داخل این دستگاه برای استریل کردن قرار می دهید زیاد از حد نباشد و به دیواره های ان برخورد نداشته باشد تا بخار بتواند به راحتی از داخل انها عبور کند و عمل استریل را با بالاترین کیفیت خود انجام دهد. در این میان دو مدل اتوکلاو از نظر ظاهری وجود دارد یکی که شبیه به دیگ زودپز می باشد و دیگر شبیه به دستگاه مایکروفر است.

 اتوکلاو دندانپزشکی   از نظر ظاهری شبیه به ماکروفر های خانگی است و سایزی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد 18دو 24 لیتری ان است. این اتوکاو در دسته کلاس B قرار می گیرد که قادر به استریل کردن تجهیزات جامد با پوشش و بدون پوشش هستند و دندانپزشکان با قرار دادن تجهیزت قابل اتوکلاو در ان اطمینان صد در صد دارد که زمانی که وسیله را از دستگاه خارج می کند به طور کامل ضدعفونی شده است و هیچ گونه میکروبی بر روی ان نیست. البته این نکته را هم باید خاطرنشان کد که این دستگاه تجهیزات را به صورت وکیوم تحویل می دهد و دلیل ان خلائ است که در اثر این وکیوم به وجود می اید که اگر احتمالا میکروبی باقی مانده باشد بر اثر خلاء نهایی به طور کامل از بین برود.

در هر مدل از اتوکلاوها چه انهایی که در مطب های دندانپزشکی استفاده می شود و چه انهایی که در صنعت هستند باید به صورت دوره ای انها را چک کرد تا از عملکرد صحیح انها اطلاع کسب نمود. به طور مثال در مطب های دندانپزشکی دستگاه باید دائما توسط دندانپزشک و دستیارش به صورت روزانه و هفتگی چک شود و در نهایت به صورت سالیانه توسط تکنسین متخصص.

بنابر این باید به این نکته در زمان خرید  اتوکلاو دندانپزشکی   توجه داشته باشید که شرکت فروشنده کالای خود را گارنتی کرده و تا ده سال هم خدمات پس از فروش به شما ارائه می دهد. همه اینها باعث می شود تا در زمان بروز مشکل در دستگاه شما معضل پیدا کردن تکنسین خبره را نداشته باشید و میدانید که شرکت همه جوره دستگا هشما را ساپورت می کند و مشکلات احتمالی را در کمترین زمان ممکن بر طرف می نماید.

 

  • اتوکلاو دندانپزشکی اتوکلاو دندانپزشکی